2011. január 3., hétfő

A kialakulás lehetséges okai-egy kis szakirodalom


„A fogyasztói társadalomban, miután a profitorientált érdekek mentén az az elsődleges cél, hogy jól alkalmazkodó fogyasztókká váljunk, nem meglepő, hogy a média és a szépségipar, a divat diktálja a trendeket. A hagyományos női és férfi szereptulajdonságok felülíródtak, és új vonások jelentek meg. Ismerjük a jellemzően női dilemmát, a karrier versus család kérdést, de látjuk azt is, hogy a férfi családfenntartói pozícióból már kiszorult. Megismertük a lúzer fogalmát, aki valahogy mindig lemarad, kimarad. Szaporodtak az étkezési zavarok, valamint megismerkedhettünk a metroszexuális férfi fogalmával is. Tudjuk, hogy kötetnyi szakirodalma van a szingli jelenségek, az ismerkedés csapdáinak és receptjeinek, egyszóval a szemünk előtt zajlik egy változás.
A fogyasztói kultúra a nárcizmus kultúrája is egyben (Lasch, 1974)- A szlogen, melyet a társadalmi elvárások elénk állítanak így hangzik: Jól kinézni, és remekül érezni magunkat... A fogyasztói kultúrában a média és a reklámok nyomása valójában egyfajta szerepjátszásra sarkallja mindazokat, akik "sikeresek" akarnak lenni. A testi megjelenés és a külső benyomás immár elsőrendű fontosságú, de meghatározó eleme is a jól működő karriernek. A test és a szexualitás egyre szabadabb megjelenési formái a reklámokban arra sarkallnak mindenkit, hogy észrevegye az üzenetet: aki izmos, karcsú, vékony és szexualitásban felszabadult, az a mai kor figurája; aki kövérkés, átlagosan öltözött, az depressziót sugall, és - vélhetőleg - sikertelen. A fogyasztói kultúrában új viszony alakult ki a test és én között. A manapság gyártott, piacra dobott és árusított diétás, karcsúsító, testedző és kozmetikai karbantartó termékek hosszú sora jelzi, hogy a jó megjelenésnek és a testi erőnlét megőrzésének rendkívüli jelentősége van a kései kapitalista társadalomban. A reklámok, a populáris sajtó, a televízió és a filmek a test stilizált képeinek tömegét nyújtják, gyakorlatilag a tökéletest ábrázolják, ezzel is hangsúlyozva a megjelenés és a "kinézet" fontosságát. A topmodell külső és az állandó boldog mosoly az arcokon olyan életérzést is közvetít, ami észrevétlenül állít elénk elvárásokat. Tudattalanul kötjük össze a két információt, ami a képekből felénk sugárzik, ezzel pszichésen befogadva a látványt és érzést”
Schiffer Miklós stílustanácsadó a Napi Online-ban úgy vélekedik: az új divathóbort terjedése nem meglepő, hiszen a globalizált világban egyre nagyobb az igény az individuális dolgokra, így az öltözködés terén is visszatérnek az egyedi, készíttetett, a viselőjére igazított darabok. Ez a konfekcióipar egy új ága: nagyszériás termelés, kiegészítve manuális munkával.
„A reklámok és hirdetések nem nevezik meg célközönségüket, vagyis minden szlogennek kétféle olvasata lehetséges. Éppúgy kiszolgálja a női, mint a férfi igényeket, vagy a látszólag két egymásnak teljesen ellentmondó irányultságokat. Így fordulhat elő, hogy bár a melegeket szövegeiben élesen bírálja Eminem, mégis Calvin Klein naciban, tükörsimára borotválva, vagy gyantázva teszi azt. A folyamatot felgyorsította a nők hozzáállása is, mert más lett számukra a férfiasság fokmérője. Vagyis a régi ideáknak megfelelően a mentálisan erős férfiak maradtak az etalon, de plusz elvárás lett velük szemben az ez idáig csak meleg férfiakra jellemző testi önkifejezés is. Vagyis a szőrtelen és puha bőr, az izmok kidolgozása, és a divat utáni feltétlen érdeklődés. A nők katalizátorai voltak tehát annak a jelenségnek, melyben a hetvenes évek 'Fedezd fel magad!' szlogenjét lassanként felváltja a 'Tervezd meg magad!' felkiáltása.”

2 megjegyzés:

  1. Névtelen1/03/2011

    Értem, amit írsz, csak nem értem. Mindez igaz, ha nincs agya az alanynak. Vagy valamely mentális gyengeség, betegség kínozza. Mert ha lenne agya akár férfi, akár nő, el tudná dönteni, fontos e ez számára vagy nem. Épp úgy, mint a cigi. Először mindenki azért kezdi el, mert be szeretne illeszkedni. Ő is menő akar lenni. Vagy a csoport ahová tartozik, vagy akar tartozni, elvárja tőle. És ő megalázkodik. Beilleszkedési kényszernek hívják. Válaszd a könnyű utat. De ha nő vagy, komolyan olyat akarsz, aki megfelelési kényszerből piperézkedik? Azt írod, hogy „igényes” vagy inkább csak az elvárt sikeres stílust képviseli. De mit ér az akkor, ha válsághelyzetben majd nem lesz kialakult véleménye, és nem tud dönteni, mert csak az előre lejátszott szerepeit tudja játszani. Volt egy amerikai szálloda tűz. Ahol a legtöbben az étteremben haltak meg füstmérgezésben. Később kiderült, hogy azért mert ki szerették volna fizetni a számlájukat. Mert elvárt módon akartak viselkedni.
    Ha férfi vagy tényleg olyan nő kell neked, akivel nem oszthatod meg az igazi gondjaid? Mert őt csak az érdekli, hogy az épp divatos trendi kollekció legyen a szekrényben, és a barátnőknek mutogathassa milyen az új ülőgarnitúra. De persze úgy, hogy pontosan tudja ki tervezte, és milyen szövetből van. És tuti fing sui.
    És ha te nő vagy! Komolyan jól érzed magad, ha te szereled meg a zárat otthol, és ellenőrzöd a vállalkozót, hogy megfelelő kazánt hozott e? Megszervezed a bútorszállítót és befaragod a fenyőfát, míg a párod melíroztat? Igazi férfi lehetsz egy igazi nő mellett? (Pszt! Te most nő vagy)
    Azt írod, Fedezd fel magad, Tervezd meg magad! Ha megtervezed a külsőd, vajon te leszel az akit megkedvelnek? Vagy csak egy pucc? Sikeres leszel, ha fénylik a cipőd és lazac színű az inged? Ha háromszor fürdesz, egy nap attól még dönthetsz hibásan. Persze a hasonló puccok közt ez nem fog feltűnni, csak ha igazi emberek közé tévedsz. Ja de akkor meg majd megmagyarázod magadnak, hogy ez egy bunkó. Kérdés, ha azért nem kapsz meg egy állást gyűrött az inged akarnál ott dolgozni? Volt egy élményem. A HP Magyarországnál voltam egy meetingen. A következő év stratégiájáról esett szó. Sok öltönyös lenyalt hajú Manager gyűlt össze. De mi vártunk. Később jött egy szakadt farmeros, gyűrött pólós srác. Mint később kiderült ő volt a divízió főnöke és ő osztotta az eszet, és a sok öltönyös jegyzetelt. Ki volt ott a sikeres? De mondok mást. Volt egy gyerekkori jó barátom. A családok is ismerték egymást. A srác később telefonszerelő lett. Tudod, aki felmászik a póznákra. De minden nap aktatáskával, öltönyben ment munkába. Ott átöltözött és könyékig turkált a vazelinban. Ő sikeres volt? Ő őszinte lett volna hozzád, ha nem ismered a munkáját?

    Írok egy durvát a végére. Mi lenne, ha az embert szeretnétek a ruha alatt, és nem a külsőségeket hajszolnátok? Csak ahhoz idő kell, kitartás, és figyelem. De ha ezeket nem adod meg ne is várj semmit!

    VálaszTörlés
  2. Névtelen1/05/2011

    Szerintem a jelenség kialakulása szinte törvényszerű volt azokután, hogy a férfi-női szerepek felcserélődtek, vagy legalábis azonos szinten kezdtek el mozogni. A nemi egyenlőség megfigyelhető a polgári politikai jogok terén (legalábbis a nyugati kultúrában)csakúgy mint, az érzelmek kimutatásakor. Akkor miért pont a külsőségek lennének kivételek? A külső mindigis fontos volt, az is lesz. Aki mást mond nem őszinte - még magával sem. Végre a férfiak is adnak magukra, najó vannak akik picit túlzásba esnek, dehát ilyenek mindig vannak. Valljuk meg, mi nők sem nézünk ki mindig és mindannyian úgy, mint MarilynMonroe, de a lényeg, hogy nagy átlagban törekszünk rá és ezért senki nem ítél meg.

    VálaszTörlés